شبکه اینترنت پاک، طرح اینترنت ملی آمریکا

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
شبکه اینترنت پاک، طرح اینترنت ملی آمریکا

امروزه روند جهانی به سمت ایجاد شبکه‌های ملی اطلاعات و محدود کردن دسترسی بین‌المللی به داده‌های حساس و مهم کشورهاست. این روند که به بومی‌سازی اینترنت یا بالکانیزه‌کردن آن معروف می‌باشد، در بسیاری از کشورها در حال اجراست. به‌عنوان مثال ایالات متحده آمریکا اقدام به ایجاد شبکه‌ای به نام “شبکه پاک”(طرح اینترنت ملی آمریکا) کرده‌است تا اطلاعات و داده‌های ملی و امنیتی خود را از دسترسی‌های خارجی محفوظ نگه دارد. در ایران نیز شبکه ملی اطلاعات در حال شکل‌گیری است که هدف آن تأمین امنیت و مدیریت بهتر ترافیک داده‌ها در کشور است. در ادامه این مقاله از پیام سرا قصد داریم به جزئیات طرح اینترنت ملی در آمریکا بپردازیم پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

تارخچه اینترنت ملی

روند حرکت به سمت ایجاد شبکه ملی اطلاعات و محدود کردن دسترسی بین‌المللی، در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است. نخستین کشوری که این مسیر را طی کرد، چین بود که پس از آن شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه فناوری اطلاعات شد. کشورهایی مانند انگلستان و روسیه نیز از چین تقلید کرده و شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی نمودند. سپس کشورهای دیگری مانند هند، استرالیا، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر نیز بستر مجازی ملی خود را ایجاد نمودند.

شبکه اینترنت پاک، طرح اینترنت ملی آمریکا
شبکه اینترنت پاک، طرح اینترنت ملی آمریکا

به عنوان مثال، بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های مجازی کره جنوبی، که دارای سرعت بالاترین اینترنت جهان است، بر روی بستر ملی خود صورت می‌گیرد. حتی ایالات متحده نیز با راه‌اندازی شبکه پاک، قصد دارد اطلاعات حساس ملی خود را حفظ کند. در ایران نیز شبکه ملی اطلاعات مورد توجه است، هرچند منتقدانی نیز وجود دارند که نگران بروز محدودیت‌هایی برای دسترسی به محتوای جهانی هستند.

این مطلب هم مطالعه کنید : همه چیز را درباره اینترنت LTE بدانید!

بیان طرح اینترنت پاک آمریکا

در ایالات متحده آمریکا که به عنوان مادر اینترنت جهانی شناخته می‌شود، علاوه بر اینترنت‌ها و شبکه‌های داخلی و زیرساخت ملی اطلاعات، ایجاد یک شبکه ارتباطی و مجازی داخلی به نام «اینترنت پاک» یا «Clean Network»(طرح اینترنت ملی آمریکا)به تصویب رسید. در اوت ۲۰۲۰، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، به رسمیت شناختن اینترنت پاک پرداخت. هدف از ایجاد این شبکه، جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکا و اطلاعات حساس نظیر دستاوردهای نظامی و تحقیقات علمی آمریکا در مورد ویروس COVID-19 توسط کشورهای دیگر بود.

بیان طرح اینترنت پاک آمریکا
بیان طرح اینترنت پاک آمریکا

هدف از طرح شبکه پاک در آمریکا

هدف از اجرای طرح اینترنت ملی آمریکا، حفاظت هرچه بیشتر از اطلاعات و داده‌های حساس شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی آمریکا در برابر دسترسی غیرمجاز کشورهای دیگر از جمله چین عنوان شده است. طبق این گزارش، شبکه پاک شامل چندین بند امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌های ارتباطی و فناورانه آمریکا است که بر اساس استانداردهای امنیت دیجیتال و طرح مسیر پاک تدوین شده‌اند.

تفاوت اینترنت جهانی و ملی

اینترنت جهانی به شبکه‌ای اطلاق می‌شود که کاربران در سراسر دنیا امکان دسترسی به آن و مشاهده و تبادل اطلاعات را دارند. این شبکه فاقد مرزهای جغرافیایی بوده و همگان می‌توانند به صورت آزادانه به محتواها و سرویس‌های موجود در آن دسترسی پیدا کنند. در مقابل، اینترنت ملی محدود به کشور یا قلمرو خاصی است و توسط دولت همان کشور کنترل و نظارت می‌شود. هدف از ایجاد اینترنت ملی معمولاً حفظ امنیت ملی، کنترل بهتر جریان اطلاعات و جلوگیری از دسترسی آزاد به محتواهای غیراخلاقی یا غیرقانونی عنوان می‌شود. البته منتقدان بر این باورند که اینترنت ملی می‌تواند منجر به محدودیت آزادی بیان شود.

۵ بند شبکه ملی آمریکا

با توجه به ۵ بند زیر، شبکه پاک آمریکا (طرح اینترنت ملی آمریکا)سعی می‌کند از هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی و حریم خصوصی جلوگیری کند و به کاربران خدمات امن و قابل اعتماد ارائه دهد.

  1. حامل مخابراتی پاک: در این بند، اطمینان حاصل می‌شود که شبکه پاک آمریکا ارتباطی با اپراتورهای مخابراتی دیگر کشورها، به ویژه چین، ندارد. این اقدام هدفش جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات در شبکه است و از طریق حمله به حامل‌های مخابراتی کشورهای دیگر راه نفوذ به شبکه پاک آمریکا را می‌بندد.
  2. ذخیره پاک: در این بند، اشاره به محیط‌های ذخیره‌سازی نرم‌افزارها می‌شود. شبکه پاک آمریکا تضمین می‌کند که محیط‌های دانلود نرم‌افزاری مانند Google Play و App Store بدون هرگونه نرم‌افزار غیرقابل‌اعتماد و ناامن باشند. این اقدام به منظور حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از نصب نرم‌افزارهایی که مرکز داده آنها خارج از ایالات متحده آمریکا قرار دارد است.
  3. برنامه کاربردی پاک: این بند به جلوگیری از نصب پیش‌فرض نرم‌افزارهای کاربردی نامعتبر در تلفن‌های هوشمند اشاره دارد. حتی شرکت‌های معتبر غیر آمریکایی نیز، مطابق دستورالعمل شبکه پاک، ناامن شناخته می‌شوند.
  4. رایانش ابری پاک: در این بند، هدف جلوگیری از ذخیره و فرآوری اطلاعات شخصی و مالکیت‌های معنوی در سامانه‌های رایانش ابری است. شبکه پاک آمریکا تلاش می‌کند تا از دسترسی رقبا و عوامل خطرناک، به‌ویژه شرکت‌های چینی مانند علی‌بابا و چاینا موبایل، به این اطلاعات جلوگیری کند. این اقدام امنیت اطلاعات کسب‌وکارها و حفظ حریم خصوصی را به دنبال دارد.
  5. مسیر پاک: شبکه پاک آمریکا (طرح اینترنت ملی آمریکا)سعی می‌کند یک مسیر پاک مبتنی بر مسیر داخلی ایجاد کند. این مسیر پاک از روترها و تجهیزات شبکه استفاده می‌کند که تأمین کننده‌های غیرآمریکایی ندارند و از تجهیزات معتبر و امن تشکیل شده است. این اقدام به افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از نفوذ و حملات ناشناخته به شبکه پاک آمریکا کمک می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله از پیام سرا، ما به بررسی شبکه اینترنت پاک و طرح اینترنت ملی آمریکا پرداختیم و اثرات آن‌ها بر تحولات جهانی اینترنت را بررسی کردیم. هدف اصلی ایجاد این تدابیر، بهبود امنیت و کنترل بیشتر در فضای مجازی بوده است. اگرچه این تدابیر می‌توانند امنیت را بهبود بخشند، اما در عین حال نگرانی‌ها درباره آزادی اطلاعات و حقوق کاربران نیز وجود دارد. این تغییرات به پیچیدگی‌هایی در زمینه آزادی اطلاعات و دسترسی به محتوا منجر شده است که نیازمند راهکارهای جدیدی می‌‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *