غذاهای سنتی تبریز؛از کوفته‌تبریزی تا آش آب‌غوره

  • خانه
  • وبلاگ
  • غذاهای سنتی تبریز؛از کوفته‌تبریزی تا آش آب‌غوره
5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
غذاهای سنتی تبریز|کوفته‌ تبریزی

تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران و پایتخت گردشگری جهان اسلام بوده که همه‌روزه میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است. این شهر علاوه‌بر قدمت تاریخی، زیبایی‌های طبیعی، هنر و معماری فوق‌العاده، غذاهای سنتی تبریز بسیار خوش‌طعم و لذیذی نیز دارد که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. اگر قصد خرید بلیط قطار تبریز و سفر به این شهر را دارید، بد نیست که سری به رستوران‌های محلی آن بزنید و غذاهای خوش‌عطر‌ و‌ طعم تبریزی را امتحان کنید. در ادامه به معرفی ۷ غذای محبوب و معروف این شهر می‌پردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

کوفته‌تبریزی بهترین غذاهای سنتی تبریز

بدون شک کوفته‌ تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی تبریز بوده که به ثبت ملی نیز رسیده است. آنچه که طعم این غذا را بسیار لذیذ می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر و مواد وسط کوفته شامل تخم‌مرغ آب‌پز، پیازداغ، زرشک، گردو، کشمش و آلو خیس شده است. گوشت، برنج، آرد نخود و لپه، دیگر ترکیبات این غذای بسیار مقوی هستند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که مواد وسط کوفته کاملاً سلیقه‌ای بوده و ممکن است پیازداغ و کشمش نیز در پخت آن استفاده شود.

غذاهای سنتی تبریز|کوفته‌ تبریزی
غذاهای سنتی تبریز|کوفته‌ تبریزی

کباب بناب

کباب بناب یکی‌دیگر از محبوب‌ترین غذاهای آذری و غذاهای سنتی تبریز است که اصالت آن به شهر بناب استان آذربایجان‌شرقی بازمی‌گردد. در گذشته برای درست‌کردن این مدل کباب از ساطورهای بسیار بزرگی به‌منظور کوبیدن گوشت استفاده می‌کردند؛ به همین دلیل آن را با نام کباب ساطوری نیز می‌شناسند. مردمان تبریز این نوع غذا را که شباهت زیادی به کباب‌کوبیده نیز دارد، به‌صورت خوراک و یا همراه با چلو سرو می‌کنند. پیاز، ترشی و دوغ اصلی‌ترین چاشنی و نوشیدنی کنار این غذای لذیذ هستند. با توجه به اینکه این غذا در بین مردم و مسافران طرفداران زیادی دارد؛ بنابراین می‌توانید آن را در بیشتر رستوران‌های این شهر سفارش دهید.

دلمه برگ‌مو

دلمه برگ‌مو یکی‌دیگر از غذاهای خوش‌عطر‌و‌طعم آذری است که مردم تبریز آن را بیشتر در فصل بهار و تابستان میل می‌کنند. اگر قصد خرید بلیط قطار تبریز و مسافرت به این شهر در فصل‌های گرم سال را دارید، پیشنهاد می‌شود که حتماً دلمه آذری را نوش‌جان کنید. گوشت چرخ‌کرده، پیازچه، گشنیز، تره، مرزه، شوید، برنج، لپه و گردو از اصلی‌ترین مواد و ترکیبات این غذا هستند. برخی از مردم آذربایجان برای طعم‌دارکردن بیشتر غذا از دوغ ترش نیز برای پخت آن استفاده می‌کنند.

دیزی سنگی

دیزی یکی از غذاهای اصلی و سنتی ما مردمان ایران است که در هر شهر و دیار دستور‌پخت خاص خود را دارد. دیزی سنگی تبریز یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این شهر است که به‌دلیل پخت در ظرف سنگی طعم بسیار لذیذ و متفاوتی دارد. مردمان تبریز گوشت با استخوان را به‌همراه دنبه زیاد در روغن داغ و پیاز تفت می‌دهند و به آن ادویه می‌زنند. در مرحله بعد، کمی رب‌ گوجه به گوشت اضافه می‌کنند و تفت می‌دهند.

گام بعدی پخت، اضافه‌کردن لوبیا‌سفید و نخود است؛ پس‌از کمی تفت‌دادن، آب جوش و لیموعمانی را به ترکیب اضافه می‌کنند و غذا را به‌مدت سه ‌ساعت روی شعله ملایم قرار می‌دهند. نان، ترشی، سبزی تازه، لیمو، پیاز و دوغ از دورچین‌های اصلی این غذای سنتی هستند.

این مطلب هم مطالعه کنید : معرفی ۹ تا از بهترین رستوران های تهران

خورشت آلو

خورشت هویج و آلو یکی‌دیگر از غذاهای سنتی تبریز و خوش‌طعم آذربایجان‌شرقی است که طرفداران زیادی دارد. اگر با خوردن غذاهای ترش مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌شود که حتماً این خورشت بی‌نظیر و متفاوت را امتحان کنید. گوشت گوسفندی، هویج، پیاز، ادویه، رب گوجه، دارچین، شکر، آب‌لیمو، زعفران و آلو‌بخارا، مواد لازم برای تهیه این خورشت هستند.

خورشت آلو|غذاهای سنتی تبریز
خورشت آلو|غذاهای سنتی تبریز

سرآشپزهای تبریزی برای پخت این غذا ابتدا پیازهای رنده‌شده را در روغن تفت می‌دهند و به آن ادویه اضافه می‌کنند. در مرحله بعد، گوشت را به پیاز اضافه می‌کنند و پس‌از کمی تفت‌دادن به مدت یک ساعت ‌و ‌نیم با سه لیوان آب پخته می‌شود. در این فاصله، هویج‌ها به‌صورت خلالی خرد شده و به‌همراه شکر تفت داده می‌شوند. در مرحله بعد، آلوبخارا را به‌همراه زعفران دم‌شده به ترکیبات اضافه می‌کنند. زمانی‌که گوشت‌ها پخته شدند، سایر مخلفات به آن افزوده شده و برای یک ساعت روی شعله ملایم پخته می‌شوند. پس‌از اتمام کار، آن را همراه با برنج سرو می‌کنند.

جیزبیز یا چغور‌پغور

جیزبیز یکی‌دیگر از غذاهای قدیمی و غذاهای سنتی تبریز است که عطر خوش آن در همه رستوران‌های محلی شهر می‌پیچد. اهالی تبریز این غذای ساده اما خوشمزه را با پیاز، جگر سفید، جگر سیاه و روده گوسفند، دل و قلوه، سیر، فلفل دلمه‌ای، گوجه، ادویه و پودر گشنیز می‌پزند. اولین مرحله پخت، آب‌پزکردن جگر، دل و قلوه است؛ پس‌از آن، باید روده‌های خردشده را با پیاز و سیر کمی تفت دهید و فلفل دلمه‌ای و گوجه خردشده را به آن بیفزایید.

در مرحله بعدی پخت نیز نوبت به اضافه‌کردن دل و جگر است. کمی بعد نمک، ادویه و زعفران را به آن اضافه کنید. نیم ساعت بعد، غذای خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را با نان گرم محلی، سبزی و لیموی تازه نوش‌جان کنید.

جیزبیز یا چغور‌پغور|غذاهای سنتی تبریز
جیزبیز یا چغور‌پغور|غذاهای سنتی تبریز

آش آب‌غوره

آش آب‌غوره یکی از غذاهای محلی تبریز است که حتماً باید طعم متفاوت و خوشمزه آن را امتحان کنید. همان‌طور که از نام این آش مشخص است، در ترکیب آن از آب‌غوره به‌همراه برنج، بلغور گندم، گوجه‌فرنگی، سبزی آش و لوبیا استفاده می‌شود. روش پخت این آش تفاوتی با دیگر آش‌ها ندارد؛ اما آنچه که باعث تفاوت طعم این غذا می‌شود، استفاده از گوشت قل‌قلی در مراحل پایانی پخت است. بد نیست بدانید که در منوی رستوران‌های تبریز، این غذا نام دیگری نیز دارد. «آش گوجه» نامی است که برخی از مردم این شهر به‌جای آش آب‌غوره به‌کار می‌برند.

راهنمای خرید بلیط قطار تبریز

آشنایی با غذاهای سنتی تبریز و بهترین رستوران‌های این شهر، تنها یکی از الزامات قبل‌از سفر است. توصیه می‌شود که به‌منظور داشتن تجربه‌ای بهتر و خاطره‌ای شیرین‌تر از سفر، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تبریز را نیز بشناسید و برای بازدید آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. خرید بلیط قطار تبریز و رزرو اتاق در یکی از بهترین هتل‌های این شهر، اقدام دیگری است که قبل‌از سفر باید به فکر آن باشید. فلای تودی، یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های فروش بلیط قطار و هواپیما است که امکان رزرو آنلاین هتل را نیز فراهم آورده است. چنا‌چه در‌رابطه‌با نحوه خرید بلیط قطار یا رزرو هتل سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان این سایت در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *