مروری بر قوانین ۲۰۲۴ برای خرید ملک در استانبول و آلانیا

  • خانه
  • وبلاگ
  • مروری بر قوانین ۲۰۲۴ برای خرید ملک در استانبول و آلانیا
5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
خرید ملک در استانبول ترکیه

در سال‌‌های اخیر خرید ملک در استانبول ترکیه توسط ایرانیان افزایش چشم‌گیری داشته‌است. پرواز مستقیم، فاصله نزدیک ترکیه به ایران، آب‌وهوای مطبوع و امکان اخذ اقامت این کشور، ازجمله دلایلی هستند که ایرانیان را به خرید خانه در ترکیه سوق داده‌است؛ از سویی دیگر هزینه خرید خانه در ترکیه نسبت‌به ایران معقول‌تر است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری با خرید خانه در ترکیه به فکر سرمایه‌گذاری، در کنار تفریح و گرفتن اقامت ترکیه هستند. در این مطلب قصد داریم مروری به قوانین ۲۰۲۴ درباره خرید خانه در ترکیه و گرفتن شهروندی ترکیه را داشته باشیم.

مروری بر قوانین ۲۰۲۴ برای خرید ملک در استانبول ترکیه

تفاوتی ندارد که به فکر خرید خانه در آلانیا هستید یا می‌خواهید اقدام به خرید آپارتمان در استانبول کنید؛ درهرصورت، باید قوانین کشور ترکیه را برای خرید ملک رعایت کنید. در این قسمت قوانین سال ۲۰۲۴ را درباره خرید ملک در ترکیه، مرور خواهیم کرد:

  • به‌عنوان یک فرد خارجی شما تنها حق خرید حداکثر ۳۰ هکتار از املاک کشور ترکیه را خواهید داشت.
  • فرد موردنظر باید حتما متولد کشور‌های مجاز به خرید ملک در کشور ترکیه باشد. درغیراین‌صورت، نمی‌تواند زمین یا خانه‌ای را خریداری کند. خوشبختانه کشور ایران جزو کشور‌های مجاز بوده و ایرانیان می‌توانند در ترکیه هر نوع ملکی را مطابق با قانون خریداری کنند.
  • زمین‌ها یا خانه‌های خریداری‌شده، به‌هیچ‌عنوان نباید در مناطق امنیتی کشور ترکیه واقع شده باشند؛ درغیراین‌صورت، قرارداد خرید، باطل اعلام خواهد شد.
  • برای خرید ملک باید بدانید که یک فرد خارجی تنها ده درصد از هر شهر کشور ترکیه را می‌تواند خریداری کند.
  • اگر زمینی را به قصد ساخت ملک خریداری می‌کنید، باید حتما در طول دوسال اقدام به ساخت کنید.
  • بعد از خرید ملک در ترکیه و جهت انتقال سند حتما به دفاتر رسمی یعنی اداره تاپو یا نوتر مراجعه کنید.
  • درصورتی‌که، قصد گرفتن اقامت ترکیه را دارید باید حتما ملکی با قیمت بالای ۴۰۰ هزار دلار خریداری کنید. بعد از خرید ملک می‌توانید با کمک وکلای معتبر، برای درخواست شهروندی اقدام کنید.
  • درصورتی‌که، قصد دریافت شهروندی را دارید، باید از یک فرد ترک، زمین را خریداری کنید. درغیراین‌صورت، هرچند خرید ملک قانونی باشد، اما در روند اخذ اقامت دچار مشکل خواهید شد.
  • اگر ملکی به قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار را خریداری کنید، به شما اقامت دو ساله ترکیه داده خواهد شد. این اقامت هر دو سال یک بار نیاز به تمدید دارد. درصورتی‌که، ۵ سال از اعطای این اقامت گذشته باشد، فرد می‌تواند درخواست اقامت دائم ترکیه دهد. با این شیوه خرید ملک در ترکیه، هیچ پاسپورتی دریافت نمی‌کنید و شهروند ترکیه محسوب نمی‌شوید؛ صرفا در این حالت به شما اقامت بلندمدت داده می‌شود.
خرید ملک در استانبول
خرید ملک در استانبول

خرید خانه در قطب‌های اشتغال و توریستی

اگر هدف شما از خرید خانه در کشور ترکیه، گرفتن اقامت طولانی یا دائمی است، توصیه می‌کنیم در نزدیکی قطب‌های اشتغال و مناطق گردشگری به خرید ملک بپردازید. اگرچه قیمت خرید خانه در چنین لوکیشن‌هایی بالاتر است؛ اما به‌دلیل تقاضای بالا برای آن‌ها، این نوع املاک ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و با گذشت زمان به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. شهرهایی مانند استانبول به‌عنوان مرکز جذب سرمایه با پتانسیل رشد و آبادانی بیشتر، بهترین انتخاب برای خرید خانه یا هر ملک دیگر هستند. شما می‌توانید با اجاره این نوع ملک‌ها ضمن یک سرمایه‌گذاری درازمدت و سودده، یک درآمد ماهانه مناسبی نیز داشته باشید.

خرید آپارتمان در آلانیا به‌عنوان یک شهر ساحلی زیبا و مقصد گردشگری نیز انتخاب ایده‌آلی خواهد بود. دولت ترکیه برای ارائه پاسپورت و شهروندی به اتباع خارجی، منطقه خاصی را برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری تعیین نکرده است؛ اما ارزش ملک خریداری‌شده باید ۴۰۰ هزار دلار باشد؛ بنابراین، بهتر است منطقه‌ای را برای خرید ملک انتخاب کنید که رشد سالانه ارزش آن بالاتر است. خرید خانه در استانبول و خرید آپارتمان در آلانیا به‌عنوان قطب‌های گردشگری و اشتغال‌زایی، بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت ترکیه است.

خرید ملک در ترکیه برای گرفتن اقامت

خرید ملک در کشور ترکیه علاوه‌بر این‌که به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، امکان دریافت اقامت این کشور را نیز برای‌تان فراهم می‌کند. کسب شهروندی ترکیه از طریق خرید خانه در استانبول یا شهر دیگر در این کشور، طی چند مرحله انجام می‌شود. برای این منظور شما باید با در اختیار داشتن اصل پاسپورت و عکس خود، شماره ثبت مالیات را از دفاتر مالیاتی در ترکیه دریافت کرده و یک حساب بانکی در این کشور باز کنید.

برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه باید حتما پاسپورت و شماره ثبت مالیات را داشته باشید. همچنین باید یک سند رسمی مانند قبض برق را در اختیار داشته باشید که آدرس سکونت فعلی شما را نشان دهد. پس از آن باید ملک مناسبی با ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار آمریکا را پیدا کنید.

این مطلب هم را مطالعه کنید: تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

ملک مورد نظر باید حتما دارای جواز ساخت، سکونت و سند باشد. خرید ملک نیز باید از طریق انتقال بانکی انجام شده و تمامی تراکنش‌ها همراه با رسید و مدرک باشد. شما تا سه سال حق فروش این ملک را نخواهید داشت؛ اما بعد از سه سال می‌توانید سرمایه خود را نقد کرده و همچنان شهروندی ترکیه را داشته باشید. بعد از این‌که تمام مدارک را جمع‌آوری کردید، می‌توانید برای گرفتن اقامت ترکیه درخواست دهید. بعد از کسب اقامت این کشور از طریق سرمایه‌گذاری، می‌توانید برای گرفتن شهروندی ترکیه اقدام کنید. هنگام تهیه مدارک لازم برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه باید گواهی انطباق را نیز تهیه کنید.

خرید ملک در استانبول ترکیه
خرید ملک در استانبول ترکیه
جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید خانه صحبت کردیم. اگر هدف شما از خرید خانه در این کشور، گرفتن اقامت و شهروندی است، باید ضمن پشت‌سر گذاشتن مراحل اداری آن مانند باز کردن حساب بانکی در ترکیه، ملکی به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار خریداری کنید. خرید خانه در استانبول، آلانیا و شهرهای مدرن دیگر در این کشور مزایای بسیاری برای شما دارد و شما می‌توانید از این طریق سرمایه‌گذاری پرسود و مطمئنی داشته باشید. برای تجربه خرید ملک در استانبول با قیمت مناسب، بهتر است یک مشاور املاک معتبر و مطمئن را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *