جاهای دیدنی اصفهان | لذت گشت‌و‌گذار در یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران

  • خانه
  • وبلاگ
  • جاهای دیدنی اصفهان | لذت گشت‌و‌گذار در یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران
5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
عمارت عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان

چنانچه قصد سفر به اصفهان را دارید، برای آشنایی با بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در این مطلب همراه ما باشید.

شهر اصفهان در طول تاریخ، همواره جزو شهر‌های مهم ایران بوده و همین امر سبب‌شده که امروزه آثار ارزشمند بسیاری در این شهر به یادگار مانده باشد. وجود شاهکار‌های معماری تاریخی متعدد در اصفهان سبب شده که این شهر در شما بهترین مقاصد گردشگری ایران قرار گیرد. جاهای دیدنی اصفهان بسیارند؛‌ به‌طوری که حتی اگر یک هفته هم در این شهر بمانید، باشید نتوانید از تمام جاذبه‌های آن بازدید کنید. به همین سبب در این مطلب بر آن شده‌ایم تا چند‌تا از بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی کنیم. شما می‌توانید برای آشنایی با جاذبه‌های بیشتر، به مطالب مجله سفرزون مراجعه کرده و سفری مجازی به گوشه‌و‌کنار این شهر بی‌نظیر را تجربه کنید.


میدان نقش جهان | از بی‌نظیر‌ترین مقاصد در میان جاهای دیدنی اصفهان

معرفی جاهای دیدنی اصفهان را با میدان نقش جهان آغاز می‌کنیم. میدان نقش جهان را می‌توان به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین و برجسته‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران و جهان معرفی کرد. سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی، بازدید بازدید از این مجموعه بی‌نظیر به اصفهان سفر می‌کنند. قدمت میدان نقش جهان به زمان صفویه باز‌می‌گردد. در آن زمان در این محل میدانی بزرگ در شهر بود که باغی باصفا در آن قرار داشت.

میدان نقش جهان یکی جاهای دیدنی اصفهان
میدان نقش جهان یکی جاهای دیدنی اصفهان

بعد‌ها در زمان حکومت شاه‌عباس صفوی، با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، بنا‌های پر‌شکوه متعددی در این میدان بنا شد و رونق بسیار گرفت. طول این میدان ۵۰۰ متر بوده و عرض آن به حدود ۱۶۰ متر می‌رسد. اکنون دور میدان نقش جهان ۲۰۰ حجره در دو طبقه وجود دارند. از جاذبه‌های ارزشمند این میدان می‌توان به مسجد جامع عباسی، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان نقش جهان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز


عمارت عالی قاپو | از با‌شکوه‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان

در بخش قبلی، نام عمارت عالی قاپو را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های میدان نقش جهان عنوان کردیم؛ اما این عمارت ارزشش را دارد که به‌صورت جداگانه به معرفی آن در میان بهترین جاهای دیدنی اصفهان پرداخته شود. این عمارت جزو یکی از زیبا‌ترین و پر‌شکوه‌ترین بنا‌های به‌یادگارمانده از دوران صفویان در ایران است. این عمارت در ضلع غربی میدان نقش جهان، درست رو‌به‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد.

عمارت عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان
عمارت عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان

مساحت عمارت عالی قاپو حدود ۱۸۰۰ مترمربع بوده و ارتفاع آن به ۳۸ متر می‌رسد. این کاخ زیبا ۶ طبقه دارد و در زمان خود، جزو بزرگ‌ترین و پر‌شکوه‌ترین بنا‌های کشور شمرده می‌شد. معماری هنرمندانه و منحصر‌به‌فرد کاخ عالی قاپو هر‌کسی را به شگفتی وا می‌دارد. تزسینات داخلی این بنا بی‌نظیرند. در بخش‌های مختلف عمارت عالی قاپو آثاری زیبا و چشم‌گیر از هنر‌های آینه‌کاری، گچ‌کاری، خوشنویسی، نقاشی‌های مینیاتوری و… به چشم می‌خورند.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان، عمارت عالی قاپو

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت


سی‌و‌سه پل | از نام‌آشنا‌ترین جاهای دیدنی اصفهان

وقتی حرف از جاهای دیدنی اصفهان می‌شود، اولین اسمی که به ذهن بسیاری از افراد می‌رسد، سی‌و‌سه پل است. این پل که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نماد‌های شهر اصفهان شمرده می‌شود، در طول تاریخ، نام‌های مختلفی را به خود گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به پل شاه‌عباسی، پل الله‌وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی‌وسه چشمه اشاره کرد.

سی‌و‌سه پل | از نام‌آشنا‌ترین جاهای دیدنی اصفهان
سی‌و‌سه پل | از نام‌آشنا‌ترین جاهای دیدنی اصفهان

سی‌و‌سه پل همان طور که از نامش پیداست، ۳۳ دهانه دارد. طول این پل به ۲۹۵ متر و عرض آن به ۱۴ متر می‌رسد. سی‌و‌سه پل طولانی‌ترین پل زاینده‌رود است و قدمت آن به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی باز‌می‌گردد. این اثر در طول تاریخ مکانی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف و همچنین اجماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم بوده است. از جمله جشن‌هایی که در این محل برگزار می‌شود می‌توان به جشن آب‌پاشان، مراسم خاج شویان و جشن نوروزی اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ، سی‌و‌سه پل

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: کمتر از ۱ ساعت


پل خواجو | از منحصر‌به‌فرد‌ترین سازه‌های تاریخی و پل‌های ایران

مگر می‌شود از جاهای دیدنی اصفهان سخن گفت و حرفی از پل خواجو به میان نیاورد؟ این پل در شرق سی‌و‌سه پل و روی رود پرآب زاینده‌رود قرار دارد. پل خواجو به‌لحاظ استحکام، تقارن و سبک معماری، جزو پل‌های منحصر‌به‌فرد کشورمان شمرده می‌شود. وجه تمایز این پل در مقایسه با سایر پل‌های زاینده‌رود در معماری بی‌نظیر و تزئینات کاشی‌کاری خیره‌کننده به‌کاررفته در آن است.

ساخت پل خواجو در سال ۱۰۶۰ به‌دستور شاه عباس دوم صفوی آغاز شد. طول این پل ۱۳۳ متر، عرض آن ۱۲ متر و معبر آن ۷.۵ متر است. سازندگان این اثر برای ساخت آن از مصالحی نظیر آجر، سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید که پل خواجو هم به‌لحاظ هیدرولیک و هم به‌لحاظ سازه‌ای، با بستر طبیعی زمین هماهنگی کامل دارد.درنهایت گفتنی است که نام این پل در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، پل خواجو

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

این مطلب هم مطالعه کنید: معرفی ۹ تا از بهترین رستوران های تهران


مسجد امام اصفهان | شاهکاری ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی

در معرفی جاهای دیدنی اصفهان نام مسجد امام را نباید از قلم انداخت. مسجد امام اصفهان که آن را با نام‌های مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز می‌شناسند، از جمله مساجد تاریخی میدان نقش جهان است که قدمت آن به دوران حکومت صفویان در ایران باز می‌گردد. معماری بنای این مسجد به‌قدری بی‌نظیر است که می‌توان آن را به‌عنوان شاهکاری ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی معرفی کرد. مسجد امام اصفهان، نمونه‌ای ارزشمند و حیرت‌انگیز از هنر کاشی‌کاری و حجاری ایران در قرن یازدهم است. از ویژگی‌های معماری هنرمندانه بنای این مسجد می‌توان به انعکاس صوت در مرکز گنبد جنوبی آن اشاره کرد.

در‌نهایت گفتنی است که نام این مسجد در دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان)، مسجد امام اصفهان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت


مسجد جامع اصفهان | از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان

حال که حرف مساجد تاریخی اصفهان به میان آمد، کم‌لطفی است اگر به معرفی مسجد جامع اصفهان نپردازیم. مسجد جامع اصفهان را می‌توان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی استان اصفهان معرفی کرد. قدمتبای کنونی مسجد جامع اصفهان به دوران حکومت سلجوقیان در ایران باز می‌گردد؛‌ با‌این‌حال در کاوش‌های باستان‌شناسی در این محل آثاری از دوران قبل از اسلام، دوران آل بویه و قرن سوم هجری کشف شده است. بای مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار‌ایوانی، ابداعات هنری و معماری قرون اسلامی را به‌زیبایی به رخ می‌کشد. بخش‌های مختلف این مسجد شامل شبستان، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویش، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد، ایوان عمر، شبستان زمستانی و کتابخانه خواجه نظام‌الملک می‌شوند.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی، مسجد جامغ اصفهان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت


مسجد شیخ لطف‌الله | از تماشایی‌ترین بنا‌های تاریخی اصفهان

از دیگر مساجد تاریخی اصفهان که ارزش بازدید بسیاری دارد، می‌توان به مسجد شیخ لطف‌الله اشاره کرد. بنای این مسجد به لطف تزئیات بی‌نظیر و معماری فوق‌العاده و هنرمندانه، بسیار تماشایی و حیرت‌انگیز است. تزئینات و کاشی‌کاری‌های فضای داخلی و خارجی این مسجد نیز بی‌نظیر بوده و هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارند. مسجد شیخ لطف‌الله به دستور شاه عباس و توسط محمدرضا اصفهانی، از مشهور‌ترین و بزرگ‌ترین معماران آن دوره ساخته شد.

محمدرضا اصفهانی در طراحی پلان مسجد، از سبت طلایی، برای برقراری تناسب اجزای بنا استفاده کرد. بدین شکل موقعیت شبستان اصلی مسجد در ارتباط با ورودی بنا نیز، با روش‌های هندسی تعیین شد. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که نام مسجد شیخ لطف‌الله در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان اصفهان، اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت


در این مطلب به معرفی و وصف ویژگی‌ها و زیبایی‌های بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان پرداخته و آدرس هریک را عنوان کردیم. چنانچه قصد سفر به اصفهان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با بهترین رستوران‌ های اصفهان و سایر مقاصد گردشگری این شهر، سری به مجله سفرزون زده و با کسب اطلاعات از مقاصد دیدنی، برنامه‌ای بی‌نظیر برای سفر خود بچینید. با داشتن برنامه‌ای مشخص می‌توانید از تمام لحظات سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و اوقات به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *