چرا ما به لثه خودمان بی توجه هستیم؟

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
بیماری لثه چیست؟

در مطلب از مجله پیام سرا قصد داریم به بیماری های لثه بپردازیم. دهان ما دو بخش دارد: بخش دندانی و بخش لثه ای. لثه یا گوشت دندان شامل بافت پوشاننده روی استخوان فک است که در غشاء مخاطی و بالای آرواره درون دهان قرار گرفته است. لثه در حالت طبیعی و سالم باید صورتی رنگ باشد و در صورتی که هریک از رنگ‌های قرمز، آبی یا سفید را داشت نشانه دهنده بیماری در این عضو است. البته رنگ ‌دانه‌هایی که در ریشه دندان است باعث تیره ‌تر شدن لثه ‌ها می‌شود در نتیجه رنگ ‌ها لثه‌ ها در همه یکسان نیست و می‌تواند تیره‌تر یا روشن‌تر باشد ولی چیزی که مهم است یکنواختی رنگ آن‌ها در هر فرد است.

داستان از کجا شروع شد؟

بسیاری از دندانپزشکان کلیه تمرکزشان را بر بخش دندانی می گذارند و از بخش لثه ای دهان غافل می شوند. شاید یکی از علت هایی که افراد هم نسبت به لثه بی اهمیت هستند همین موضوع باشد این در حالی هست که بخش لثه ای بسیار مهم و قابل توجه است چون دندان ها را نگه می دارد و بدون سلامت لثه، کار درمانی بر روی بخش دندانی عملا بی معنی است.

بیماری های لثه
بیماری های لثه

لثه هم می‌تواند دچار بیماری شود و از معروفترین بیماری های لثه می‌توان به پیوره اشاره کرد. تغییر حالت لثه به شکل غیر طبیعی می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد مثلاً اسفنجی شدن لثه نشانه اسکوروی است.

لثه از چند لایه طبقات جلدی تشکیل شده که هر یک وظایفی را به عهده دارند. به عنوان مثال یکی از این طبقات که زیر همه قرار گرفته تولید رنگدانه سیاه می کند. در بعضی افراد که رنگ چهره ای گندمی دارند ممکن است دچار سیاهی لثه یا تیرگی لثه باشند. این جوابی برای کسانی است که می پرسند دلیل تیرگی لثه چیست.

در زیر این طبقات بافت همبندی وجود دارد که مملو از الیاف کلاژن هستند. این فیبر های کلاژن علاوه بر اینکه به لثه حالت نرم می دهند داربست محافظی هستند که از بخش استخوانی زیر در برابر محیط محافظت می نمایند. هرچه این طبقه ضخیم تر باشد لثه مقاوم تر است و در برابر تحلیل لثه مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد.

لابلای این فیبر های کلاژن مملو از سلول های سازنده بافت همبند و سلول های دفاعی و عروق خونی است که وظیفه تغذیه لایه های بالایی خود را بر عهده دارند.

دلیل دوم بی اهمیت شمردن لثه

بطور کل بافت لثه بسیار بافت نجیبی است. دهان انسان دائم در حال غذا خوردن و صحبت کردن و … است که همه این موارد لثه را به چالش می کشند. اما بطور معمول لثه در برابر این مسائل مقاومت می کند شاید یکی دیگر از دلایلی که به لثه زیاد توجه نداریم هم همین موضوع باشد زیرا لثه به سختی دچار مشکل می شود و این باعث می شود که گاها وجود آن را فراموش کنیم اما در واقعیت اینطور نیست و ممکن است باز هم دچار مشکلاتی شود. از جمله مهمترین مشکلاتی که برای لثه اتفاق می افتد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب و عفونت لثه
  •  آبسه لثه
  • تحلیل لثه
  • سیاهی لثه یا تیرگی لثه
  • بیماری لثه
  • افزایش حجم لثه
  • خونریزی لثه

التهاب و عفونت لثه چیست ؟

عفونت به معنی ورود باکتری ها و ویروس ها به داخل بافت زنده می باشد. در لثه عمده دلیل التهاب و عفونت لثه باکتری های دهان و باکتری هایی است که درون جرم دندان لانه دارند. این باکتری ها با ورود به لثه ایجاد التهاب و پرخونی می کنند. درد و پرخونی و عفونت لثه در نتیجه فعالیت باکتری ها در آن می باشد. اما درمان این مشکل لثه چیست؟

شاید به ظاهر خنده دار باشد ولی اولین درمان التهاب و عفونت لثه مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان است. با کمک این وسایل باکتری ها و مواد غذایی که از آن تغذیه می کنند از روی دندان ها و لثه پاک می شوند. در نتیجه سیستم دفاعی بدن می تواند به راحتی از پس آن تعدادی که وارد لثه شده اند بر آمده و خود را درمان کند. البته این مورد دلیل نمی شود که فکر کنیم که خود ساختار لثه بی اهمیت است بلکه این موضوع اهمیت بالای بهداشت دهان و دندان و حتی مسواک زدن را می رساند.

البته کسانی که دچار التهاب و عفونت لثه هستند معمولا جرم دندانی زیادی دارند. این جرم دندانی محل تجمع باکتری ها است. بر روی جرم دندان هر چقدر مسواک بزنید فایده ای ندارد. تنها راه حذف این جرم ها جرم گیری دندان است. با حذف این جرم ها لثه به سرعت درمان می شود. حال متوجه می شوید که دلیل توصیه به جرمگیری دندان چیست.

آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه می تواند دو منشا داشته باشد: دندانی و لثه ای. منشا دندانی آبسه لثه دندانی است که به شدت دچار پوسیدگی دندان بوده به حدی که عصب دندان را در گیر نموده و ایجاد دندان درد کرده است. عفونت و باکتری ها از طریق کانال دندان به استخوان وارد شده و باعث آبسه دندان یا آبسه لثه می شوند. اما آبسه لثه با منشا لثه ای در اثر ورود یک جسم خارجی به درون لثه است که واکنش لثه را در بر دارد. ایجاد آبسه لثه می کند. اما درمان آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه چیست؟
آبسه لثه چیست؟

بسته به منشا آبسه لثه درمان متفاوت است:

درمان آبسه با منشا دندانی عصب کشی دندان خراب و یا جراحی ریشه دندان و یا کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندان است. درمان آبسه لثه با منشا لثه ای خارج کردن جسم خارجی و خالی کردن آبسه و جرم گیری دندان و رعایت بهداشت است.

تحلیل لثه چیست؟

تشخیص دلیل تحلیل لثه معمولا مشکل است و نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینه توسط متخصص دارد. تا دلیل تحلیل لثه یافت نگردد و علت بر طرف نشود هرگونه درمان بی اثر است. اما دلیل تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه معمولا در مناطقی از دهان رخ می دهد که بافت همبند زیر لثه نازک باشد. فشار بیش از حد خارجی چون دندان قروچه یا مسواک زدن بد و کجی دندان ها باعث تحلیل لثه می گردد. بسته به علت بوجود آورنده درمان تحلیل لثه متفاوت است:

درمان تحلیل لثه چیست؟

    با پیوند لثه باعث ضخیم تر شدن بافت همبند شده و در نتیجه مقاومت لثه را در برابر نیروهای خارجی تحلیل برنده زیاد می کنیم.

    با گذاشتن نایت گارد از وارد آمدن نیروی مخرب دندان قروچه یا براکسیسم جلوگیری می نماییم.

    کجی دندان ها را با ارتودنسی و یا موارد خفیف را با ارتودنسی نامرئی برطرف کرده و تحلیل لثه را درمان می کنیم.

    عادات غلط مسواک زدن ناصحیح را باید حذف کرد.

درمان سیاهی لثه یا تیرگی لثه چیست؟

در ابتدای متن بیان داشتیم که علت تیرگی لثه چیست. برای حذف این رنگدانه ها بهترین روش لیزر دندان است. با کمک لیزر دندان طبقه ای را که رنگدانه ها در لثه قرار دارند حذف کرده و لثه جدید جایگزینش می گردد. این درمان گاهی اوقات دائمی بوده و یا اینکه بعد از چند سال دوباره باید انجام گیرد. این درمان کاملا بدون درد و عوارض بوده و نتیجه بسیار خوب و موثری دارد که کمک به اصلاح طرح لبخند می نماید.

این مطلب هم مطالعه کنید: تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

بیماری های لثه چیست؟

بیماری لثه طیف وسیعی از مشکلات را در بر می گیرد. التهاب و عفونت لثه و آبسه لثه همگی جزء بیماری های لثه هستند. اما سایر بیماری های لثه چیست؟

بیماری های خود ایمنی در اثر واکنش سیستم دفاعی بدن در برابر خودش است. بطور معمول سیستم دفاعی بدن خودش را می شناسد و واکنشی نسبت به خود بدن نمی دهد. در اثر استرس ها سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شده و به اشتباه طبقه ای از لایه های سلولی لثه را دشمن پنداشته و نسبت به آن وارد عمل می شود. مهمترین بیماری های خود ایمنی لثه چیست؟

بیماری های لثه چیست؟
بیماری های لثه چیست؟

    آفت دهان

    پمفیگوس

    پمفیگوئید

    لکوپلاکیا

    لوپوس

درمان همه این بیماری های خود ایمنی دهان استفاده از کورتون جهت تضعیف سیستم دفاعی بدن است که به شدت تحریک شده است. با لیزر دندان می توان آفت دهانی را برداشت تا درد کمتر شود.

منبع سایت و مرکز ایمپلنت فوری دکتر علی سجودی     https://drsojodi.com/immediate-dental-implants

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *