مزایای نقشه یو تی ام چیست؟

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
مزایای نقشه یو تی ام چیست؟

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم نقشه یو تی ام به عنوان یکی از نقشه‌های جدید برای نقشه‌ برداری املاک مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این نقشه باید مدارک لازم را ارائه کرده و پس از تایید کارشناس نسبت به تهیه نقشه اقدامات لازم را انجام دهید. از آنجایی که این نقشه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارند موردتوجه قرار گرفته‌اند.

یکی از انواع نقشه‌هایی که توسط نقشه برداران به دست می‌آید نقشه یوتی‌ام نام دارد. این نقشه توسط مختصات جهانی به دست می‌آید و در آن مختصات مکانی ملک با مشخصات همسایگان همجوار آنها در دسترس است. به‌دست اوردن این نقشه برای به‌دست آوردن اطلاعات دقیق یک مکان مناسب است. نقشه یو‌تی‌ام مزیت‌های زیادی دارد. با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

نقشه یو‌ تی‌ ام چیست؟
نقشه یو‌ تی‌ ام چیست؟

نقشه یو تی ام چیست؟

در زمان قدیم برای نقشه‌برداری ساختمان‌ها تنها از تعیین متراژ استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان مشکلات زیادی برای زمین‌ها به وجود می‌آمد. از آنجایی که نقشه‌های قدیمی متراژ دقیقی نداشتند باعث از بین رفتن حد و مرز اصلی زمین‌ها می‌شد. امروزه در نقشه یوتی‌ام علاوه بر تعیین متراژ دقیق از مختصات مختلف نیز برای تعیین مرز دقیق آنها نیز استفاده می‌کنند.

این نقشه‌ها بر اساس مختصات جهانی توسط دستگاه جی پی اس دو یا چند فرکانسه و توربین توتال تهیه می‌شود. در این نقشه‌ها علاوه بر متراژ دقیق زمین، مختصاتی مانند حدود اربعه، مختصات مکانی ملک، شکستگی‌های موجود در ملک، تعیین همسایگی املاک و غیره نیز وجود دارند. امروزه تمامی نهادها و سازمان‌های رسمی کشور برای نقشه برداری از نقشه‌های یوتی‌ام استفاده می‌کنند.

هزینه نقشه یو تی ام UTM چقدر است؟

برای تهیه این نقشه با توجه به عوامل مختلف باید هزینه متفاوتی پرداخت کرد. هر ساله تعرفه نقشه‌برداری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تغییر پیدا می‌کند. در اکثر موارد هزینه این نقشه‌ها با توافق کارشناس نقشه‌ بردار و متقاضی انجام می‌شود.

مدارک لازم برای تهیه نقشه utm

برای تهیه این نقشه نیاز به مدارک مختلفی وجود دارد. ابتدا متقاضی باید مدارک مالکیت اعم از قولنامه به همراه کپی از سند اولیه ملک را در اختیار داشته باشد. او با این مدارک می‌تواند مشخص کند که ملک از آن اوست و نیاز به نقشه یو تی ام آن دارد. در صورتی که مالکیت ملک به صورت مشاعی باشد و ملک دارای سند مشاعی باشد باید این سند به نام متقاضی باشد. در صورتی که سند مشاعی به نام متقاضی نباشد او باید یک وکلت‌نامه از مالک اولیه برای تهیه نقشه یو تی ام ارائه دهد. برای این نقشه ابتدا باید کارشناس به صورت حضوری از ملک بازدید کند و سپس امور لازم را برای نقشه‌برداری انجام دهد.

مزایای تهیه نقشه یو تی ام

به دست آوردن این نقشه دارای مزایای زیادی است. امروز تمامی خدمات از حالت سنتی و حضوری به سمت آنلاین ارتقا پیدا کرده است. از مزیت‌های این نقشه می‌توان به تعیین حدود اربعه ملک اشاره کرد. از مزیت‌های دیگر می‌توان به مستقر شدن پلاک در محل خود و جانمایی ملک و تطبیق آن با وضع موجود اشاره کرد. تعیین دقیق مساحت ملک، کاهش دعاوی ملکی و کمک به حل اختلافات حدود ملک از دیگر مزایای داشتن نقشه یو تی‌ ام UTM هستند.

از مزایای دیگر آن می‌توان به جلوگیری از هرگونه جابجایی تداخل و تعارض پلاک ثبتی، آسان‌تر شدن بررسی وضعیت دقیق ملک و ثبت در سامانه کاداستری ثبت اسناد اشاره کرد. مهمترین مزیت داشتن نقشه یو تی ام مربوط به صدور سند تک برگ است. با داشتن مختصات دقیق یک زمین می‌توان توسط نرم‌افزارهای مختلف مختصات ملک مورد نظر را در هر جای کره زمین مشاهده کرد.

این مطلب هم مطالعه کنید: چاپ یو وی چیست؟

این نقشه باعث تعیین دقیق ملک می‌شود و برای دریافت سند تک برگ اهمیت زیادی دارد. همه این مزیت‌ها باعث شده که این روزها از نقشه‌های یو‌تی‌ام برای تعیین مرز زمین‌های مختلف استفاده شود. اگر می‌خواهید پس از خرید یک ملک نسبت به تعیین مرز آن دچار مشکل نشوید بهتر است پیش از خرید خود نقشه یو‌تی‌ام ملک را دریافت کرده و اطلاعات دقیق آن را با استفاده از آن نقشه به دست آورید.

کاربردهای نقشه یو تی ام چیست؟

از آنجایی که با روی کار آمدن طرح کاداستر سندهای قدیمی جای خود را به سندهای تک برگ داده‌اند نقشه یو تی ام کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند. از کاربردهای این نقشه‌ها می‌توان به دریافت سند تک برگ و تفکیک زمینه‌های کشاورزی اشاره کرد. این نقشه‌ها برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ و تفکیک سند ملک مشاعی کاربرد زیادی دارند. برای صدورمجوز گردشگری به سازمان گردشگری، کارشناسی ارزیابی ملکی، پروژه‌های عمرانی مانند راهسازی، تحقیقاتی کاداسر و غیره نیز از این سندها استفاده می‌شود.

چرا باید نقشه یو تی ام شمیم را دریافت کنیم؟

هر یک از ادارات و ارگان‌های دولتی معیارهای خاصی برای خودشان دارند. از آنجایی که نقشه یو تی ام توسط سامانه‌های گوناگونی می‌آیند اما برخی از اداره‌ها تنها نقشه یو تی ام ثبت شده توسط سامانه شمیم را قبول می‌کند. این نقشه‌ها در سامانه شمیم در مقیاس‌های مختلفی به دست می‌آیند. برای برخی از اداره‌ها باید حتماً این نقشه‌ها را از سامانه شمیم دریافت کنید. جهت دریافت ننقشه یو تی ام از سامانه شمیم باید ابتدا مدارک لازم را ارائه کرده و پس از تایید کارشناسان نسبت به دریافت نقشه اقدام کنید. این سامانه به صورت آنلاین نیز در اختیار کاربران قرار دارند. شما با مراجعه به سایت سامانه شمیم می‌توانید خدمات مختلفی از این سامانه دریافت کنید.

بیشترین کاربرد نقشه یو تی ام کجاست؟

اگرچه نقشه یو تی ام کاربرد زیادی دارند اما بیشترین کاربرد آنها در ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی است. به طور کلی نقشه‌های یوتی‌ام در ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امروز زمین‌های بسیار زیادی وجود دارند که باید از یک نقشه‌بردار متخصص برای دریافت مختصات آن استفاده کرد. زمانی که شما قصد دریافت نقشه یوتی‌ام را داشته باشید باید پس از تایید کارشناس یک نقشه‌بردار بخواهید که این نقشه را در اختیار شما قرار دهد.

مزایای نقشه یو تی ام چیست؟
مزایای نقشه یو تی ام چیست؟

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم ننقشه یو تی ام به عنوان یکی از نقشه‌های جدید برای نقشه‌ برداری املاک مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این نقشه باید مدارک لازم را ارائه کرده و پس از تایید کارشناس نسبت به تهیه نقشه اقدامات لازم را انجام دهید. از آنجایی که این نقشه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارند موردتوجه قرار گرفته‌اند.

نقشه یو تی ام کاربردهای فراوانی دارند که از آن‌ها می‌توان به، به دست آوردن سند تک برگ اشاره کرد. برای تعیین حدود و مرز زمین‌های کشاورزی نیز از این نقشه‌ها استفاده می‌شود. در صورتی که شما قصد به دست آوردن نقشه یو تی ام از هر نوع ملکی را دارید می‌توانید با مجموعه کارشناسان رسمی مفروز با شماره ۲۷۸ ۴۵ ۴۶۰ ۰۲۱ – ۸۸۳۱۳۴۶۵ ۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

منبع: گروه کارشناسان رسمی مفروز mafrooz.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *